سوره یونس
جمعه 12 آبان 1391برچسب:, | سعید

معرفی سوره یونس

 

 دهمین سوره‏ قرآن کریم که در اوایل بعثت در مکّه نازل شده است. اين سوره كه از سوره هاي مكي است، و به گفته بعضي از مفسران بعد از سوره اسراء و قبل از سوره هود نازل شده است یکصد و نه آیه دارد و تعداد کلمات آن ۱۷۸۳ کلمه و تعداد حروف آن  ۷۸۰۳  حرف می باشد .

 

علت نام ‌گذاری سوره

 

 یونس" نام یكى از پیامبران است. درقرآن نام یونس چهار بار مذكور است و در سوره صافّات و سوره قلم داستان وى مندرج مى باشد. در سوره انبیاء هم به عنوان "ذو النّون" از او یا شده و همین سوره قرآن به مناسبت آیه نود و هشتم آن به نام یونس نامگذارى شده است و در خلال دهمین آیه به قصّه یونس اشاره شده است.

 

محتویات سوره

 

 عمده‏ مطالب آن پیرامون توحید و حقانیّت قرآن، پاسخ به منکران وحی ، بیم دادن مشرکان ، بیان عظمت آفرینش و آفریدگار، ناپایداری دنیا و توجّه دادن به آخرت است .

همانند بسياري از سوره هاي مكي روي چند مساءله اصولي و زير بنائي تكيه مي كند، كه از همه مهمتر مساءله ((مبدء)) و ((معاد)) است. منتها نخست از مسئله وحي و مقام پيامبر (صلي اللّه عليه و آله و سلّم) سخن مي گويد، سپس به نشانه هائي از عظمت آفرينش كه نشانه عظمت خدا است مي پردازد، بعد، مردم را به ناپايداري زندگي مادي دنيا و لزوم توجه به سراي آخرت و آمادگي براي آن از طريق ايمان و عمل صالح متوجه مي سازد.و به تناسب همين مسائل قسمتهاي مختلفي از زندگي پيامبران بزرگ از جمله نوح و موسي و يونس (عليهماالسلام) را بازگو مي كند و به همين مناسبت نام سوره يونس بر آن گذارده شده است.

و باز براي تاءييد مباحث فوق، سخن از لجاجت و سرسختي بت پرستان به ميان مي آورد، و حضور و شهود خدا را در همه جا براي آنها ترسيم مي كند، و مخصوصا براي اثبات اين مساءله از اعماق فطرت آنان كه به هنگام مشكلات آشكار مي شود و به ياد خداي واحد يكتا مي افتند، كمك مي گيرد و بالاخره براي تكميل بحثهاي فوق در هر مورد مناسبي از بشارت و انذار، بشارت به نعمتهاي بي پايان الهي براي صالحان و انذار و بيم دادن طاغيان و گردنكشان، استفاده مي كند.

 

ثواب قرائت سوره

 

از پیامبر روایت است که ایشان فرمود : کسی که این سوره را بخواند به تعداد کسانی که یونس (ع) را تکذیب کردند و آنانی که وی را تصدیق نمودند و به تعداد کسانی که با فرعون غرق شدند دهها حسنه و پاداش به او ارزانی شود.

از امام صادق(ع) روایت است که فرمود: کسی که در هر دو ماه یا سه ماه سوره یونس را بخواند بیم آن که از جاهلان و نادانان گردد نداشته باشد و در روز قیامت از مقربان درگاه الهی باشد .

 

فوائد تلاوت سوره

 

پیامبر(ص) فرمود کسی که این سوره را بنویسد و در خانه اش بگذارد و بر تمامی کسانی که در آن خانه هستند نام خداوند را برد و ایشان دارای عیوبی باشند آن عیوب ظاهر شوند و کسی که این سوره را در تشتی بنویسد و آن را با آب پاک بشوید و شخصی که متهم به دزدی است آن را بنوشد هنوز آن را ننوشیده و ذره ای از آن را فرو نداده است که به دزدی و سرقت اقرار کند.

 برای درمان درد پهلو، درد پا و ساق ، قرائت آیه ۱۲ این سوره مفید است و همچنین اگر در ظرفی تازه و پاک نوشته شود و روغنی پاک را در آن ریخته و با آتش آرامی آن را بجوشانند و با آن روغن بر جای دردها بمالند بهبود می یابد.


برچسب‌ها: <-TagName->
لینک ثابت
صفحه قبل 1 صفحه بعد

تمامی حقوق مادی و معنوی " به سوی ظهور " برای " سعید " محفوظ می باشد!
طـرّاح قـالـب: شــیــعــه تـم